پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت

تاریخ: 06 تیر 1402

عرفات نخستین نقطه وقوف زائران در ایام تشریق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، انتقال دهها هزار زائر ایرانی درقالب حمل و نقل ترددی با توجه به برنامه ریزی و زمانبندی انجام شده آغاز شده است.
زائران ایرانی ازهتل های محل اسکان خود با اتوبوس به عرفات منتقل و در چادرهای عرفات مستقر می شوند و امکانات لازم برای اقامت آنان پیش بینی شده است.
با تلاش مسئولان سازمان حج و زیارت وضعیت چادرهای عرفات بررسی و اشکالات آن قبل از حضور زائران رفع شده است. این چادرها از نظر فضا ارتفاع بلندتری دارند و دربرابر نفوذ گرمای هوا مقاوم ترند و برای خنک کردن داخل آن نیز از کولرهای گازی استفاده شده است.
چادرهای آقایان و بانوان یک مجموعه جدا از یکدیگر و در کنارهم تعبیه شده است و با توجه به نوع اسکان زائران باید رعایت حال یکدیگر را بنمایند و زندگی جمعی را تجربه کنند.
زائران کشورمان تا غروب روز نهم ذی الحجه (مطابق با تقویم عربستان) درعرفات حضورخواهند داشت و از فضای معنوی عرفات و برنامه های فرهنگی که برای آنها پیش بینی شده استفاده خواهند کرد.
سازمان حج و زیارت از مدیران مجموعه ها و کاروان ها خواسته است دقت داشته باشند که عملیات انتقال زائران به عرفات ، مشعر و منا مطابق برنامه زمانبندی انجام شود و مدیران طبق زمانبندی دقیق زائران را به ایستگاه رهسپار کنند و ازهر گونه تعجیل بپرهیزند.
آقای غلامرضا رضایی رئیس ستاد عملیات حج با اشاره به فضایی که برای استقرار حجاج ایرانی درعرفات و منا تعیین شده است ، به برخی محدودیت ها همانند محدودیت فضا در عرفات و منا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرزمین عرفات و منا از نظر شرعی محدود است و بیش از دو میلیون زائر در آن حضور می یابند و امکان گسترش این محدوده جغرافیایی نیز وجود ندارد، برهمین اساس میانگین سرانه زائرمحدود است.
رضایی از زائران خواست که بعد از انتقال و استقرار در چادرهای عرفات، از تردد غیر ضرور تا پایان عملیات حمل و نقل ترددی در خیابان های عرفات پرهیز کنند.
آقای رضایی همچنین به زائران توصیه کرد با توجه به اینکه سرویس های بهداشتی در کنار چادرها درعرفات است نظافت و بهداشت را رعایت کنند.
گفتنی است امسال بیش از 87 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده اند.

روتیتر: با راهیان حج ۱۴۰۲/